Zo werken wij

Als innovatieve ondernemers geloven wij in anders denken, anders werken en anders organiseren, juist in de zorg en het onderwijs. Wij staan erom bekend dat we meedenken, kritisch durven zijn en gezonde zakelijkheid meebrengen. Wij adviseren op directie en bestuursniveau en bieden duurzame oplossingen aan. We brengen vernieuwing en verandering waar dat mogelijk is. Maar altijd door met elkaar in verbinding te blijven, want alleen dan komt de organisatie verder.


Ons netwerk: professionals

We werken samen met ervaren en jong professionals uit ons netwerk die expert zijn in hun specialisme en beschikken over een sterke persoonlijkheid en creativiteit. Hieronder stellen wij graag ons vaste team aan u voor.


Rob Marechal heeft diverse functies vervuld in de advisering van organisaties in de sectoren Zorg en Onderwijs. Hij heeft zich daarbij gespecialiseerd in Executive Search, Interim-management, Human Resource management, Commercieel management en Programmamanagement.

Ik heb de afgelopen jaren als zelfstandig ondernemer opnieuw ontdekt dat mijn passie diepgeworteld is in het wendbaar en toekomstbestendig maken van organisaties binnen de zorg en het onderwijs. Met mijn ervaring binnen commerciële-, management- en HR rollen en zo’n 20 jaar ervaring in het vak van werving en selectie en interim management merk ik echt te kunnen bijdragen aan de uitdagingen binnen de organisaties. Door het oprichten van Bureau Baken kan ik, samen met mijn ervaren partners, nog meer bijdragen aan de uitdagingen binnen de zorg en het onderwijs. Dat we hierbij ook jonge enthousiaste professionals gaan inzetten, geeft me heel veel energie!

Door onze jarenlange ervaring binnen zorg en onderwijs hebben we een frisse kijk ontwikkeld op leiderschap, inrichtingsvraagstukken en verandertrajecten. Als innovatieve ondernemers geloven wij in anders denken, anders werken en anders organiseren. Wij staan erom bekend dat we meedenken, kritisch durven zijn en gezonde zakelijkheid meebrengen. We brengen vernieuwing en verandering waar dat mogelijk is. Maar altijd door met elkaar in verbinding te blijven, want alleen dan komt de organisatie verder.

Zowel naar de opdrachtgever als naar de kandidaat ben ik oprecht geïnteresseerd, heb ik het lef om me kwetsbaar op te stellen maar ook om te spiegelen, stimuleren en confronterende vragen te stellen. Vanuit mijn ervaring belicht ik vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Als pragmatisch denker ben ik in staat concrete oplossingen aan vraagstukken te koppelen, als verbinder breng ik mensen samen om een ontwikkeling mogelijk te maken of een innovatieve gedachte te voeden.

Ik ben gewoon een mensenmens! Dus als ik op een dag nieuwe mensen heb ontmoet, mooie gesprekken heb gehad met kandidaten en opdrachtgevers waarbij we elkaar hebben uitgedaagd en gevoed, een geplaatste interimmanager heb gesproken over een vraagstuk binnen zijn of haar opdracht en een opdrachtgever heb gesproken die oprecht verrast en blij is met de geselecteerde kandidaat, dan ben ik een blij mens!

Naast een goed boek, sporten en lekker eten met vrienden, is reizen één van mijn passies, opgaan in andere culturen. Mijn andere passies zijn mijn kinderen en mijn partner. Een droom die binnenkort gaat uitkomen; een ruimte bij en om ons huis waar we mensen kunnen ontvangen die elkaar ontmoeten, inspireren en van elkaar leren.

Esther van der Wal adviseert en begeleidt organisaties bij visie, ontwikkel- en verandermanagement vraagstukken en implementatie van strategisch tot operationeel niveau. Ze geeft mensen vertrouwen en werkt vanuit verbinding aan resultaat vanuit een rol als (bestuurs)adviseur, interim verandermanager, projectleider, programmamanager, kwartiermaker, directeur.

De structurele ontwikkelingen binnen organisaties in de zorg- en onderwijssector vragen veelal om een andere manier van organiseren en type medewerkers met deels andere competenties en werkervaring. Soms ook van buiten de sectoren. Bureau Baken geeft invulling aan mijn wens om hier op grotere schaal en met meer gelijkgestemde collega’s een bijdrage aan te leveren. Daarnaast stimuleert Bureau Baken op eigentijdse wijze een gezonde combinatie van de inzet van ervaren medewerkers en jonge professionals. Hiermee geven we niet alleen de nieuwe generatie een kans, maar kunnen zij hun actuele kennis en andere kijk op organisatievraagstukken combineren met de werkervaring van ervaren collega’s. Wij begeleiden ze hierbij en anticiperen tevens op de vergrijzing. Ons doel hierin is om bij te dragen aan de continuïteit van de inzet van medewerkers.

Door een frisse blik waarbij jarenlange ervaring ingezet wordt, de juiste mensen worden geworven en door het geven van vernieuwende adviezen. Wij sluiten ons aan bij waar de organisaties staan, maar we houden wel het beoogde doel voor ogen. Dit doen we op een agile wijze, samen met de medewerkers, waarbij de borging en implementatie een belangrijk onderdeel vormen.

Ik geef organisatieadvies op gebieden waar er vraag is om het “anders te doen”. Dat is mijn passie! Ik adviseer bestuurders of directies en voer regelmatig zelf regie op de gewenste opdracht binnen de organisaties. Anticiperen op ontwikkelingen is hierbij inmiddels een constante factor. Ook selecteer ik kandidaten, medewerkers en teams met het juiste DNA en werkervaring om invulling aan dit type opdrachten te geven.

Ik word enthousiast als ik ontwikkelingen met opdrachtgevers op strategisch niveau kan vertalen en samen kan ontdekken hoe we dit anders kunnen doorvoeren binnen de organisatie. Dit doe ik in de rol van adviseur, interim project- of transitiemanager. Daarnaast geef ik hier invulling aan door mensen te zoeken voor een specifieke opdracht, waarbij ik nauw contact met besturen en directies onderhoudt. Samen optrekken en samen resultaat boeken, daar word ik enthousiast van!

Ik geniet van mijn gezin, naast yoga, fitness, lezen, theater, inspirerende gesprekken en eten met vrienden met een goed glas wijn.

Sjef van Zwieteren werkt de afgelopen twintig jaar als bemiddelaar, voor de zorgsector, maar ook voor andere sectoren zoals bijvoorbeeld de kinderopvang en welzijn. Hij werkt vanuit een brede ervaring in het bedrijfsleven en als ondernemer. Was als DGA verbonden aan één van de gerenommeerde bureaus voor Interimmanagement en W&S. Vanuit een groot netwerk begeleidt hij inrichtings- en bemensingsvraagstukken en zoekt hij precies de juiste man of vrouw. Van management tot Raad van Bestuur, interim en vast.

Zijn brede ervaring en interesse zie je ook terug in zijn studieloopbaan – variërend van musicologie, Engelse taal en letterkunde en bedrijfskunde.

De eerste jaren van deze eeuw werkte ik samen met Rob aan de opbouw van een nieuwe vestiging voor een landelijk bureau, hij vooral werving & selectie, ik vooral interim. Onze samenwerking was succesvol en toen al spraken we over een nieuw ‘eigen’ bureau. Dat is er toen niet van gekomen, maar toen ik stopte met mijn laatste bureau en Rob zich meldde verliep het oppakken van de samenwerking heel natuurlijk en voelde het direct als vanouds. Ik sluit me aan als ‘associé’ bij Bureau Baken. Rob en Esther zijn in de lead waar het visie, strategie en bedrijfsvoering betreft en ik kijk en denk vanaf de zijlijn mee. En een associé gaat er natuurlijk net zo hard voor als een partner!

Dit bureau werkt niet als een ‘bemiddelingsfabriek’. We gaan voor echte relaties en langdurige samenwerkingen met zowel de opdrachtgevers als de professionals. Met echt gemeende aandacht voor onze klanten en de (jong) professionals die zich aansluiten bij het bureau. We proberen altijd het gesprek aan te gaan en vanuit de inhoud te adviseren en redeneren. Wij zijn allemaal zeer ervaren in de branche en brengen naast brede kennis ook bewuste en onderbouwde intuïtie mee ons mee. Door onze grote netwerken kunnen we makkelijk ‘sector overstijgend’ werken en denken, en dit levert regelmatig interessante kandidaten op voor de opdrachtgevers die óók buiten de kaders durven denken.

Ik heb brede ervaring in vast en tijdelijk. Bemiddeling is een vak apart – en dat beheers ik goed na 20 jaar ervaring op alle niveaus in zorg, kinderopvang en aanpalende sectoren. Voor opdrachtgevers interessant – het proces bij een bemensingsvraagstuk is bijna net zo belangrijk als de inhoud. Veel opdrachtgevers moeten hierbij ‘aan de hand genomen worden’ – logisch, want het is niet hun dagelijkse werk. Het is heel verleidelijk om het alleen over de inhoud te hebben. En bij een interim opdracht bijvoorbeeld snel cv’s te vragen. Maar met een stevige inhoudelijke benadering, wat is de vraag, wat is de achtergrond, welke oplossing past daarbij én uiteindelijk, welke personen en ervaringen bieden de meeste zekerheid, kom je echt snel verder. En dit geldt ook voor werving en selectie: proces en inhoud moeten hand in hand gaan en daar zijn wij specialist in!

Daarnaast ben ik dankzij mijn ervaring van de afgelopen jaren waarin ik ook binnen een apart bedrijf Trainees bemiddelde, sterk in het begeleiden van jong professionals.

Iedere bemiddelingsvraag vind ik een uitdaging! Als je eenmaal ‘in een procedure zit’ moet het qua enthousiasme en inzet ook niet uitmaken of het om een bestuurder, een directeur, of een locatiemanager gaat. Alle niveaus binnen de verschillende bedrijfsonderdelen (bedrijfsvoering, primaire proces, facilitair, hr, bestuur, toezicht etc.) heb ik in ruime mate mogen bemiddelen. De ontmoeting met de opdrachtgever en zijn/haar organisatie, het omgevingsonderzoek, het zoeken naar de juiste kandidaten, de gesprekken, het zijn altijd boeiende processen waar je veel energie van krijgt – en elke geslaagde bemiddeling, elke tevreden kandidaat en opdrachtgever geeft voldoening

Waar moet ik beginnen! Mijn vrouw, onze zoon, ons oude fantastische huis in Arnhem, geweldig om te bewonen maar het vraagt ook veel aandacht. Daarnaast hebben we een plek in de natuur waar we veel zijn. We ontmoeten graag onze vrienden, gaan met hen op pad in binnen- en buitenland. Muziek, literatuur, onze hond, onze kat! Eigenlijk is iedere dag te kort om alles wat belangrijk is aan werk en de rest van het leven een plek te geven…

Steyn

Steyn is iemand die elke situatie en optie kritisch bekijkt en tot in de puntjes analyseert. Hiermee creëert en behoudt hij overzicht en zorgt hij dat de neuzen dezelfde kant opstaan en kwaliteit van een project wordt gewaarborgd.

Ik heb gekozen voor Bureau Baken omdat ik hier als jong professional de kans en het vertrouwen krijg om mijn kwaliteiten op het gebied van online marketing in te zetten en door te ontwikkelen. Ik ben iemand die eigenwijs is en graag anders kijkt naar oplossingen dan op de traditionele manier. Daarnaast word ik graag uitgedaagd. Bij Bureau Baken krijg ik de mogelijkheid om de uitdagingen op mijn manier in te vullen en draag ik tegelijkertijd bij aan de ontwikkeling van de zorg en het onderwijs.

Bureau Baken werpt een ander licht op organisaties in de zorg en het onderwijs doordat we verder kijken dan alleen de opdracht of de vraag. Mede door de ervaring en het analyserend oog voor de ontwikkelingen binnen de branches zorgen we voor een waardevolle en actuele oplossing. Daarnaast durven we zaken te bespreken en uit te lichten die wellicht gevoelig liggen, waardoor we het diepere probleem blootleggen en aanpakken.

Mijn bijdrage hieraan is dat ik ervoor zorg dat de communicatie en de marketing van Bureau Baken in orde is en juist weergeeft wat Bureau Baken wil uitstralen. Zodat de juiste mensen bereikt worden en gekoppeld worden aan het bureau en haar diensten.

Ik word enthousiast van mensen en wat mensen drijft. Ik ben daarom graag bezig met het uitzoeken van de interesses en drijfveren van verschillende groepen mensen. Hierdoor kan ik deze groepen uiteindelijk informatie aanbieden die ook daadwerkelijk waardevol is voor de persoon in kwestie. Voor mij is iets geslaagd als iedereen tevreden is.

Ik besteed naast mijn werk graag veel tijd aan de mensen om mij heen. Ik houd van lekker eten en drinken met vrienden, dansen, sporten, snowboarden en feestjes af gaan op zijn tijd. Je maakt mij echt gelukkig met een goed hiphop optreden of een zomers tech/house feestje. Daarnaast vind ik reizen tof en leer ik graag meer over verschillende culturen.

Dieta

Dieta IJtsma organiseert de ondersteunende diensten voor kleine en middelgrote organisaties. Daaronder vallen o.m. secretariële diensten, de boekhouding en facilitaire ondersteuning. In die hoedanigheid is ze sparringpartner voor het management. Ze is accuraat en nauwgezet en doet haar werk met een glimlach. Haar motto: ‘Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken’ (Mahatma Gandhi).

Samenwerken met Esther en Rob betekent samenwerken met mensen die passievol en gericht gaan voor het beste. Door samen met klanten te bouwen aan een optimaal resultaat. Een teamresultaat dus, met oog voor de mens in de organisatie. Samen, resultaatgericht, passie en perfectie zijn kernwoorden die (ook) voor mij heel belangrijk zijn en waardoor de samenwerking uitdagend en inspirerend is.

Met mijn organisatorisch talent ondersteun ik het team met alles wat minder met de inhoud, maar wél met (het leveren van) kwaliteit te maken heeft.

Ik word blij als zaken goed geregeld zijn en een organisatie strak staat. Door praktisch meedenken vragen en knelpunten oplossen, het liefst voordat mijn collega’s weten dat ze er zijn.

In mijn vrije tijd ben ik het liefst buiten in de natuur. Ik hou van muziek, ik luister en zing. Ook hou ik van gezellig kokkerellen, borrelen, eten met vrienden en familie en het lezen van een goed boek.