Joke Twigt interviewde Bureau Baken namens ZiPconomy over het nieuwe bureau en onze werkwijze. Lees hieronder verder wat in dit interview naar voren kwam.

Er is een nieuwe speler in het veld van bemiddeling op managementniveau. Bureau Baken werpt een ander licht op zorg en onderwijs door kritisch te durven zijn, mee te denken en behalve ervaren professionals ook jonge professionals in te zetten die zij vervolgens nauwgezet begeleiden. ‘Wij willen de betekenis hebben voor een organisatie van een baken in roerige tijden. We luisteren, stellen confronterende vragen, zijn adviseur en stellen oplossingen voor die de organisatie langdurig helpen’, aldus medeoprichter Rob Maréchal.

Er zijn veel spelers in het veld van managementbemiddeling door werving & selectie, interim-management en organisatieadvies. Zie het overzicht in de ZiParena. Een nieuw bureau is op zich niet bijzonder. Wel als zij zich presenteert het anders te doen dan anderen. ‘Als innovatieve ondernemers geloven wij in anders denken, anders werken en anders organiseren’, zegt oprichter Rob Maréchal. Samen met Esther van der Wal startte hij Bureau Baken waarbij zij hun bureaus Marechal Challenge en WellfairCompany ingebracht hebben. Sjef van Zwieteren voegde zich bij hen als geassocieerd partner en denkt vanaf de zijlijn mee met strategie en bedrijfsvoering. De drie kennen elkaar van eerdere samenwerkingen en zijn gepokt en gemazeld in de sectoren zorg en onderwijs.

Jonge professionals

Eén van de manieren waarmee Bureau Baken zich anders in de markt zet, is door de inzet van een combinatie van ervaren mensen en jonge professionals. ‘Net afgestudeerde jongeren zonder werkervaring zijn energiek en onbevangen. Met de juiste begeleiding hebben zij het vermogen om onze opdrachtgevers verder te brengen’ vertelt Van Zwieteren. Zijn ervaring met traineeships voor jong afgestudeerden brengt hij in bij Bureau Baken. ‘Jong talent is een belangrijke aanjager van vernieuwing en innovatie’ weet hij vanuit de praktijk. ‘Zij gaan nieuwe thema’s niet uit de weg. Door hun nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij mens en maatschappij, zijn zij authentiek in hun werkwijze. Dat zorgt voor draagvlak’.

‘Zij dragen ook bij aan ons doel om ondernemerschap te stimuleren’, voegt Maréchal eraan toe. ‘Wij bemiddelen voor vaste posities, maar stimuleren ook de stap om zzp’er te worden. Dat spreekt jongeren aan. We zitten aan de voorkant van hun loopbaan en werven al tijdens hun studie.’

Ander licht

De zorgsector ondergaat op dit moment grote veranderingen. Maar ook het onderwijs staat volop in de schijnwerpers. Bureau Baken gelooft dat zij daadwerkelijk het verschil kan maken met (organisatie-)advies en het type kandidaten dat zij bemiddelt. ‘Wij staan erom bekend dat we meedenken, kritisch durven zijn, gezonde zakelijkheid meebrengen en daarbij passende kandidaten voordragen,’ vertelt Maréchal. ‘Kritisch door de vraag achter de vraag te zoeken en geen voorgebakken oplossingen aan te bieden. Dat betekent dat we niet alleen op de inhoud ingaan, maar ook de context willen begrijpen. Zowel in bemiddeling van vaste posities als in interim-management, maar ook bij ons organisatieadvies, vertalen we de analyse van de vraag naar de beste kandidaat of oplossingsrichting.‘

‘We werken niet als een cv-schuiver’, vult Van Zwieteren aan. ‘We gaan voor echte relaties en langdurige samenwerkingen met zowel de opdrachtgevers als de professionals. Ons netwerk is niet nieuw en ontstaan vanuit onze jarenlange beweging in de markt. Het zijn mensen die expert zijn in hun specialisme en beschikken over een sterke persoonlijkheid. Het dna van de mensen in ons netwerk typeert zich door creativiteit en andersdenkend zijn. Dit toetsen wij in de selectie met behulp van een objectief instrument dat de drijfveren van iemand in kaart brengt.’

Het baken

‘In onze naam zit ook de uitdrukking “de bakens verzetten” opgesloten, vertelt Maréchal, een naam die niet toevallig gekozen is. Een Hollandse naam, duidelijk en stoer. Wij willen de betekenis hebben voor een organisatie van een baken in roerige tijden. We luisteren, stellen confronterende vragen, zijn organisatieadviseur en stellen oplossingen voor die de organisatie langdurig helpen. Vervolgens maken we gebruik van het talent in een organisatie en implementeren dat wat we voorstellen. We verzetten bakens.’

Ambitie

Op de vraag of het spannend is om een bureau te starten in een tijd die gekenmerkt wordt door voorzichtigheid en afstand als gevolg van de coronacrisis, antwoorden Maréchal en Van Zwieteren dat dit voor hen niet uitgemaakt heeft. ‘Wij zijn drie zeer ervaren professionals die bewezen hebben goed lopende bedrijven en dienstverleningen neer te kunnen zetten. Voor ons was het logisch onze krachten te bundelen, het betekent meer kansen en slagkracht. Wij menen juist dat Nederland moet blijven ondernemen en niet de angst moet laten regeren’, benadrukken beide heren.

‘We zitten vol plannen, in ons aanbod introduceren we nu de dienstverlening on boarding,’ vertelt Maréchal. ‘Aanvullend op onze werving en selectiedienst kan een opdrachtgever gebruik maken van een methode om uitval en verloop, als gevolg van beperkte introductie, te voorkomen. Zo stopt het werving en selectietraject niet bij de plaatsing van de kandidaat. Vergelijk het met interim-management. Ook dan stopt onze zorg niet en blijven we klankbord en sparringpartner van de interim-manager, zodat deze kan reflecteren op diens eigen handelen. Opdrachtgevers profiteren van het brede palet dat wij te bieden hebben; wij zijn een baken in veranderende tijden.’

Deel dit artikel op social media

Lees onze overige blogs

Nothing found.